Att ha en förälder med alkoholproblem

Ett par hundra tusen barn och ungdomar lever i familjer där den ena eller bägge föräldrarna missbrukar alkohol.

Många som dricker för mycket förnekar att det finns ett problem. Det är enklare att blunda än att se allvaret i drickandet och hur dåligt människorna runt omkring en mår. Det blir en försvarsmekanism att förneka sitt alkoholproblem.

Att en familjemedlem har ett missbruk påverkar hela familjesituationen. Det brukar till och med kallas att anhöriga till missbrukare blir medberoende,eftersom missbruket påverkar de anhörigas vardag, tankar, känslor och val så mycket.

Som barn till en missbrukare kan det till exempel kännas svårt att ta hem kompisar. Många skäms och vill inte att andra ska se hur de har det hemma. Mamma eller pappa kanske är så berusad att man som barn är tvungen att sköta hushållet under perioder. Men egentligen ska du aldrig behöva ta över vuxnas ansvar eller plikter. Ja, det är sant.. Jag och mina syskon har tagit hand om det mesta för att allt inte skulle falla pladask. Vi eller jag iallafall, försökte allt jag kunde för att visa mina kompisar att min mamma var alkoholist, jag skämdes.. men nu är det släppt. Min mamma är en av dom som sitter på vasaplan och super skallen av sig.

Många barn som berättar om sin uppväxt med missbrukande föräldrar tycker att själva förändringen när de dricker eller knarkar är det som skrämmer mest. Att se mamma och/eller pappa förändras när de dricker är skrämmande och obehagligt. Förändringarna hos vuxna kan vara väldigt olika. En del blir arga, en del ledsna och andra blir väldigt våldsamma. Vår mamma, var allt. Hon kunde en dag, vara arg och våldsam, och andra dagar ledsen och inte alls kontaktbar.. Polisen har varit inblandat flera gånger pga att hon har fått sina utfall. Min mamma idag ,är inte den mamman jag hade tidigare. Hon har fått så stora hjärnskador av spriten..


Många känner att de har svårt att fånga förälderns uppmärksamhet när han eller hon dricker och upplever att de ofta blir svikna. Mamma eller pappa lovar något på fyllan och kan inte hålla det i nyktert tillstånd. Eller också lovar din förälder något när han eller hon är nykter, men så fort spriten kommer in i bilden glöms det bort. Det händer om och om igen! Det är lätt att bestämma sig för att aldrig lita på någon igen. Det är något jag aldrig har kunnat släppt, jag har alltid försökt lita på min mamma.. men har blivit sviken varenda gång. Jag kunde inte bara släppa det, att min mamma ljuger för mig rakt i ansiktet, min mamma.. hon kan säga att man är dum i huvud, vissa gånger har jag fått höra, hur världelös jag är, hur mycket jag har förstört hennes liv, mitt eget liv. Ibland, glömmer hon bort hur gammal jag är, vem jag ens är.

Undersökningar visar att barn till missbrukare oftare har problem med:

  • Ångest
  • Nedstämdhet och depression
  • Dålig självbild
  • Problem i skolan
  • Aggressivt beteende
  • Sömnproblem
  • Egna missbruk när de blir äldre
  • Kriminalitet
  • Känslor av skam och skuld

Det är inte alltid lätt att prata med någon när en förälder har ett beroende eller missbruk. Många skäms för att berätta eller är rädda för att mamma och pappa ska bli arga och besvikna. Det är jätteviktigt att veta att det aldrig är barn och ungdomars fel att vuxna dricker. Det kan heller aldrig vara ditt fel att en konflikt uppstår mellan vuxna. I många år, har jag varit nedstämd och inte pratat om hur jag har känt, i början vågade jag inte prata med någon om det här, jag var rädd att mamma skulle skälla ut mig, och ge mig en snyting. Jag pratade inte med pappa eller någon syskon om det heller. För jag visste inte hur jag skulle berätta hur jag egentligen kände. Men sen fick jag hjälp både från familjen och sociala. Det var till stor hjälp. Så det jag kan säga är ta hjälp, prata ut med någon. Det hjälper oerhört,kanske inte ibörjan, och ibland aldrig. Men i vissa lägen.


Hjälp finns!

Har du en anhörig som har problem med alkohol eller droger är det jätteviktigt att veta att det inte är ditt fel och det är inte din uppgift att lösa problemen. Missbruk klassas som en sjukdom. För att ta sig ur ett beroende måste man få professionell hjälp.

Det finns vuxna som kan hjälpa dig och din familj. Att berätta för någon är inte att skvallra. Prata med en vuxen som du litar på. Till exempel din lärare, skolsköterskan, en fältassistent, kuratorn på skolan, en släkting eller en kompis föräldrar. Det viktiga är att du pratar med någon så att du och din familj kan få möjlighet till hjälp. Jag pratar med min pappa, jag har fått en sånt band med honom genom åren, Jag kan inte prata med lärare om det, inget med skolan att göra. Jag har aldrig gjort det, eftersom sist jag pratade med en, skvallrade hon allt. Allt bröt loss, jag gav upp när det gäller det. Men alla behöver inte vara så.
Det jag kan säga är att jag har tappat orken för att ta kontatkt med sociala igen, vi har frågat om hjälp att dom ska hjälpa mibn mamma, men det ända dom säger är att dom inte kan göra något, att hon inte är varning ännu. Men ska dom ge oss hjälp när hon är i kistan, det är inget jag vill. Jag har ont, jag tänker på min mamma var eviga dag, jag oroar mig att få ett samtal, att din mamma är död.. 
Idag har jag ingen kontakt med henne, efter allt som har hänt och fått ta emot.. Jag sa till henne härom dagen, du kan ta kontakt med mig igen när du har skaffat hjälp.
Varje dag se jag henne.. på vasaplan.. det gör ont, och det gör ont då folk frågar mig om det där är min mamma, om hon är alkoholist. Ja vafan, det är inte så osynligt eller har jag fel?

Så nu säger jag det igen, MIN MAMMA ÄR ALKOHOLIST!

Postat av: fredrik

tina,du behöver inte göra såhär,skriv till mig nu

2011-03-27, 23:07:40 -
Postat av: lovisa

bra skrivet, vad du är stark. puss puss

2011-03-28, 21:42:34 -
Postat av: Anonym

bra skrivet, vad du är stark. puss puss

2011-03-28, 21:42:57 -
Postat av: Anonym

bra skrivet, vad du är stark. puss puss

2011-03-28, 21:42:57 -
Postat av: lovisa

bra skrivet tjejennn, vad du är stark. puss puss

2011-03-28, 21:45:38 -

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn för du heter väl inte anonym?:
Kom ihåg mig?

msn?

Blogg:

Kommentar: